EVOLUTION N°1: COMING TO REST

VIDEO: 5’19”. To view the video, click here or on the image

Coming To Rest is the first of a series of three videos (EVOLUTIONS) created at the Centre for Media Art at the American Centre for Artists in Paris in 1983. At that time, MacLeay was Founder / Director of the Photography Department and thanks to contact with the works of Gary Hill, Joan Logue, William Wegman and Bill Viola at the Center, he developed an interest in exploring the video medium. In 1985 he would become Director of the Center for Media Art and Photography at the American Center.

The work's objective was to study the choreographic aspect inherent in real-time slow motion movement as opposed to the mechanical nature of artificially-induced slow motion effects, thereby revealing the physical tensions and emotional force inherent in the spatial evolutions of everyday movements that normally occur too rapidly to dissect. 

The quality of Coming To Rest, the only surviving video, had deteriorated greatly due to storage problems and as a result, the work is presented here in a reduced format.

____________________________________________________________________________________

Coming To Rest é o primeiro de uma série de três vídeos (EVOLUTIONS) criados no Centre for Media Art do American Center for Artists em Paris em 1983. Naquela época, MacLeay era Fundador/Diretor do Departamento de Fotografia e graças ao contato com as obras de Gary Hill, Joan Logue, William Wegman e Bill Viola no Center, ele desenvolveu um interesse em explorar o meio de vídeo. Em 1985 ele se tornaria Diretor do Center for Media Art and Photography do American Center.

O objetivo do trabalho foi de estudar o aspecto coreográfico do movimento em slow motion em tempo real ao contrário do aspecto mecânico de slow motion artificialmente induzido, revelando assim a tensão física e a força emocional inerentes às evoluções espaciais dos movimentos cotidianos que normalmente ocorrem rapidamente demais para serem dissecadas.

A qualidade de Coming To Rest, o único vídeo sobrevivente, deteriorou-se bastante devido a problemas de armazenamento e, como resultado, o trabalho é apresentado aqui em formato reduzido.